| Dobra jakość edukacji: Zapewnienie wysokiej jakości edukacji |
|
|
|
Działania Fundacji Code For Green wpisujące się w Cele Zrównoważonego RozwojuFundacja Code for GreenNasze działania najpełniej opisuje Cel 4 – Dobra jakość edukacji, w szczególności zadanie 4.7 – zapewnienie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju i aktywnego obywatelstwa. Konkretne zadania w ramach SDG
Fundacja Code For Green wprowadza sprawczą edukację środowiskową do szkół, by młodzi potrafili rozwiązywać lokalne problemy wykorzystując do tego technologie cyfrowe, a szkoła była centrum edukacji środowiskowej. Tworzymy szkolne zintegrowane pracownie innowacji - School Living Lab, prowadzimy edukację terenową z użyciem pracowni mobilnej - MobiLabu i kształcimy nauczycieli w nowych metodach dydaktycznych , pracujemy z samorządami i instytucjami publicznymi nad przekształcaniem infrastruktury szkolnej by była odporna na zmiany środowiskowe i wspierała edukację na rzecz ochrony klimatu, wody i bioróżnorodności. Efekty:
Jakość edukacji stanowi fundament trwałego rozwoju społecznego i środowiskowego. Cel 4 Agendy 2030 zakłada zapewnienie wszystkim uczennicom i uczniom dostępu do nauki wysokiej jakości, która rozwija wiedzę, kompetencje i postawy niezbędne w XXI wieku. W Polsce wciąż stoimy przed wyzwaniem, jak skutecznie wprowadzać edukację praktyczną, która łączy teorię z realnymi działaniami na rzecz klimatu, wody i bioróżnorodności. Dlatego Fundacja Code for Green od lat rozwija programy edukacyjne oparte na sprawczości uczennic i uczniów, które pozwalają młodym ludziom nie tylko poznawać zagadnienia środowiskowe, ale też samodzielnie tworzyć i wdrażać rozwiązania. Model School Living Lab umożliwił uczniom projektowanie prototypów - aplikacji środowiskowych, innowacyjnych systemów OZE . Równolegle mobilne laboratorium MobiLab odwiedziło ponad 40 szkół w 21 miejscowościach, umożliwiając ponad 1000 uczennicom i uczniom oraz nauczycielom prowadzenie badań terenowych nad wodą i bioróżnorodnością. Systemowe podejście do edukacji środowiskowej obejmuje także program Code for Blue, gotowy do ogólnopolskiego wdrożenia, który - jak zakładamy - w ciągu najbliższych pięciu lat obejmie 10% szkół w każdym województwie (2400 placówek do 2030 r.). Program uczy młodych ludzi, jak analizować lokalne zasoby wodne i działać na rzecz ich ochrony w społecznościach lokalnych. Równolegle rozwijamy program GREENOWACJE, wspierający organizacje, samorządy i grupy nieformalne w tworzeniu i wdrażaniu innowacji społecznych. Dzięki grantom w wys. Do 120 tys. Złotych i mentoringowi ekspertów lokalne projekty zyskują szansę na szersze zastosowanie.Kontynuacja i rozwój: Dobra praktyka, to połączenie dwóch wymiarów:
Dzięki temu wiedza i prototypy rozwijane oddolnie mogą przełożyć się na realne zmiany (regionalne, krajowe) Nasze doświadczenie systemowe pokazuje, że edukacja wysokiej jakości, edukacja praktyczna wymaga połączenia teorii z działaniem. W oparciu o ponad 6 tys. godzin lekcyjnych opracowaliśmy autorski model edukacji klimatycznej Code for Green, opisany w Podręczniku dla nauczycieli (wyd. 2023). Współpracujemy także z MEN nad nową podstawą programową w obszarze edukacji klimatyczno-środowiskowej oraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska nad Strategicznym Planem Działań w zakresie Edukacji Ekologicznej. W kolejnych latach naszym celem jest skalowanie naszych działań: zakładamy, że sprawcza edukacja obejmie co najmniej 10% polskich szkół podstawowych i średnich, a GREENOWACJE umożliwią wdrożenie innowacji w społecznościach na terenie całego kraju. Łączymy edukację praktyczną, wspieramy projekty społeczne i jednocześnie tworzymy model, w którym wiedza i prototypy rozwijane lokalnie przekładają się na realne zmiany regionalne i krajowe w zakresie poprawy jakości wód i ochrony bioróżnorodności po przeciwdziałanie zmianie klimatu. Rekomendacje Fundacji Code For Green dla edukacji klimatycznej i środowiskowej w Polsce:
|
Wyzwania polskiego systemu edukacji i propozycje rozwiązań międzysektorowychFundacja To·ProstePolski system edukacji stoi wobec splotu wyzwań strukturalnych i dydaktycznych, które ograniczają jego zdolność do wyrównywania szans i przygotowania młodych ludzi do funkcjonowania w złożonej rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Kluczowe problemy obejmują: przeciążenie podstawy programowej kosztem kompetencji przekrojowych, niedobór czasu kadry nauczycielskiej, nierówności terytorialne i społeczno-ekonomiczne, fragmentację inicjatyw (projekty krótkoterminowe, słaba dyfuzja dobrych praktyk), niewystarczającą integrację edukacji cyfrowej i krytycznego myślenia, rosnące potrzeby włączającej edukacji międzykulturowej oraz wsparcia dobrostanu psychicznego uczniów i kadry. Na poziomie polityk publicznych potrzebne są interwencje systemowe oparte na dowodach. Po pierwsze, rewizja podstawy programowej pod kątem priorytetyzacji kompetencji kluczowych (m.in. krytyczne myślenie, kompetencje społeczne) oraz redukcji encyklopedyzmu. Po drugie, stabilne finansowanie czasu pracy nauczycieli przeznaczonego na planowanie nowych projektów i ich późniejszą ewaluację. Po trzecie, wzmocnienie systemu doskonalenia zawodowego w logice „train-the-trainer”: krótkie, modułowe kursy z certyfikacją mikro-kompetencji (sztuczna inteligencja w edukacji, praca metodą projektu, edukacja dla zrównoważonego rozwoju, neurodydaktyka), powiązane z praktycznymi wdrożeniami w klasie. Po czwarte, jednolity standard danych o jakości kształcenia i nierównościach, umożliwiający monitorowanie efektów polityk i ukierunkowanie wsparcia. W perspektywie cyfrowej konieczne jest włączenie edukacji medialnej i etyki korzystania ze sztucznej inteligencji do praktyki szkolnej: od etyki i bezpieczeństwa danych, przez krytyczną weryfikację źródeł, po wykorzystanie narzędzi generatywnych do tworzenia materiałów i personalizacji nauki. Istotnym wymiarem jest edukacja włączająca i międzykulturowa. Szkoły potrzebują narzędzi języka włączającego, pracy z klasami zróżnicowanymi kulturowo, a także łatwo dostępnych materiałów dla rodziców. Włączenie społeczności lokalnych i organizacji mniejszościowych jako współtwórców treści zwiększa poczucie sprawczości i przynależności uczniów. Współpraca międzysektorowa może przyspieszyć skalowanie rozwiązań. W relacji szkoła–NGO–biznes warto zwrócić szczególną uwagę na: wolontariat kompetencyjny „1% czasu dla szkoły”, w którym pracownicy firm wspierają projekty uczniowskie i mentoring kariery, mikrogranty projektowe dla klas (5–10 tys. zł) na działania lokalne w obszarach m.in. klimatu czy bioróżnorodności, prowadzone z tutorem z organizacji społecznej, lokalne „laboratoria uczenia” w instytucjach kultury, trzecim sektorze i biznesie, oferujące cykliczne dni projektowe dla szkół i rodzin. Warunkiem trwałości jest „czas i dane”: finansowanie czasu nauczycieli na współpracę oraz wspólne wskaźniki (udział w projektach, wdrożone scenariusze, kompetencje uczniów). Tylko wtedy projekty nie pozostaną wyspami innowacji, lecz staną się standardem praktyki. W ujęciu Celów Zrównoważonego Rozwoju inwestycja w jakość edukacji – przy mądrym alokowaniu zasobów i partnerstwie sektorów – jest najszybszą i najbardziej sprawiedliwą dźwignią zmiany społecznej.
|

